Bi-directioneel opladen is een techniek waarmee elektrische auto's (EV's) niet alleen stroom van het net kunnen opnemen, maar ook terug kunnen leveren. Dit betekent dat jouw EV meer dan een vervoermiddel wordt; het transformeert in een thuisbatterij die kan helpen het verbruik van het net te verminderen en zelfs inkomsten te genereren door overbodige energie terug te verkopen. Het brengt vele voordelen met zich mee, waaronder de vermindering van jouw ecologische voetafdruk en het verlagen van energiekosten.

Wat is Bidirectioneel Opladen?

Bidirectioneel opladen, ook bekend als V2G (Vehicle to Grid) of V2H (Vehicle to Home), is een innovatieve technologie die elektrische voertuigen (EV's) in staat stelt om zowel op te laden van het net als energie terug te leveren. Dit systeem speelt een cruciale rol in het balanceren van de energiebehoeften van een stad, regio of land door EV's op te laden wanneer de vraag naar energie laag is en energie terug te leveren aan het net wanneer de vraag hoog is. Bovendien kan bidirectioneel opladen back-upstroom bieden aan huizen of gebouwen tijdens stroomuitval.

Vereisten voor Bidirectioneel Opladen:

  1. Compatibele Voertuigen: Niet alle EV's ondersteunen bidirectioneel opladen; het werkt alleen met voertuigen die tweerichtings-DC-laden ondersteunen, zoals de Ford F-150 Lightning, Nissan Leaf ZE1, Mitsubishi Outlander PHEV, Hyundai Ioniq 5, en KIA EV6.
  2. Speciale Lader: Een speciale lader is nodig die AC naar DC kan omzetten voor het opladen en DC naar AC voor het ontladen.


Bidirectioneel opladen kan de gebruikskosten van een elektrisch voertuig optimaliseren en de energiekosten verlagen. Echter, er zijn ook nadelen zoals de noodzaak van een privéoprit en dure, gespecialiseerde laadstations. Dit maakt het niet geschikt voor mensen die in appartementen of condominiums wonen vanwege het ontbreken van privé laadinfrastructuur. Toch kan de wijdverspreide adoptie van elektrische voertuigen en bidirectioneel opladen helpen de belasting van het stroomnet te verminderen, vooral tijdens piekgebruikstijden, en in de toekomst netwerkcongestie voorkomen en de behoefte aan kostbare netwerkupgrades verminderen.

Hoe Werkt Bidirectioneel Opladen?

Bi-directioneel opladen maakt een tweerichtingsstroom van energie mogelijk, wat niet alleen het opladen van jouw elektrische voertuig (EV) omvat, maar het ook mogelijk maakt om deze energie te gebruiken om andere apparaten van stroom te voorzien of terug te voeden naar het net. Dit proces houdt in:

Omzetting van Energie

Jouw EV zet DC (gelijkstroom) om in AC (wisselstroom) om andere apparaten of het elektriciteitsnet van stroom te voorzien.

  • Toepassingen:
        • V2L (Vehicle to Load): Gebruik de opgeslagen energie in jouw EV om apparaten of systemen van stroom te voorzien.
        • V2H (Vehicle to Home): De energie in de batterij van de EV wordt gebruikt om jouw huis van stroom te voorzien.
        • V2G (Vehicle to Grid): Jouw EV kan overtollige elektriciteit terugleveren aan het elektriciteitsnet.
  • Slimme Integratie:
      • Dynamische Energiecontracten: Laad jouw EV op tijdens daluren wanneer elektriciteit goedkoper is en gebruik de opgeslagen energie tijdens piekuren.
      • Duurzame Energie: Sla overtollige energie opgewekt door zonnepanelen of windturbines op in de batterij van jouw EV voor later gebruik.
      • Slimme Netwerken: Met bi-directioneel opladen kunnen EV's worden geïntegreerd in slimme netwerken, waardoor vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd kunnen worden.

    Bi-directioneel opladen vereist een compatibel voertuig of laadstation dat in staat is om AC naar DC voor het opladen en DC naar AC voor het ontladen om te zetten. Hoewel momenteel slechts enkele voertuigen compatibel zijn met V2X-technologieën, waaronder V2G en V2H, speelt deze innovatie een cruciale rol in het optimaliseren van energiegebruik en het ondersteunen van de ontwikkeling van slimme elektriciteitsnetwerken.

    Voordelen van Bidirectioneel Opladen


    Bi-directioneel opladen biedt een scala aan voordelen voor zowel de gebruiker als het elektriciteitsnet. Hieronder worden enkele van de belangrijkste voordelen op een rijtje gezet:

    Financiële besparingen en inkomsten:

    1. Verkoop van overtollige energie: EV-eigenaren kunnen overtollige energie terugverkopen aan het net tijdens piekuren of noodsituaties, wat een potentiële bron van inkomsten vormt.
    2. Besparing op energierekeningen: Door energie op te slaan tijdens daluren tegen lagere tarieven en te gebruiken of te verkopen tijdens piekuren, kunnen consumenten aanzienlijk besparen op hun energiekosten.

    Ondersteuning en stabilisatie van het elektriciteitsnet:

    1. Balanceren van vraag en aanbod: Bidirectioneel opladen helpt bij het stabiliseren van het net door energie te leveren tijdens piekverbruik en op te slaan wanneer er een overschot is, vooral belangrijk bij de integratie van hernieuwbare energiebronnen.
    2. Voorkomen van netwerkoverbelasting: Door het slim laden en ontladen kan bidirectioneel opladen helpen om lokale pieken in het stroomnet te vermijden of beter te beheren, waardoor de noodzaak voor fossiele brandstoffen afneemt.

    Milieuvriendelijk en efficiënt energiegebruik:

    1. Vermindering van broeikasgasemissies: Door gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen en het optimaliseren van het energieverbruik draagt bidirectioneel opladen bij aan de vermindering van de ecologische voetafdruk.
    2. Dynamisch beheer van de belasting: Oplossingen voor dynamisch belastingsbeheer voorkomen stroomuitval en onverwachte energiekosten door het laadproces van de EV aan te passen op basis van de capaciteit van het lokale elektriciteitsnet.

    Bekijk onze producten

      Kies uw auto

      Zoek de aanbevolen laadkabels voor uw specifieke auto

      Laadkabel type 2

      Mogelijkheden: V2G, V2H, V2L, en V2V

      Bi-directioneel opladen opent een wereld van mogelijkheden voor jou en je elektrische voertuig (EV), waardoor het meer wordt dan alleen een manier van vervoer. Hier zijn enkele van de belangrijkste toepassingen:

      • V2H (Vehicle-to-Home): Vergelijkbaar met een Tesla Powerwall, stelt deze technologie je in staat om de opgeslagen energie in je EV te gebruiken om je huis van stroom te voorzien. Dit vereist een specifiek type thuislader.
      • V2L (Vehicle-to-Load): Hiermee kan je EV huishoudelijke apparaten of gereedschappen voeden via ingebouwde 110-volt stopcontacten. Dit is vooral handig voor off-grid systemen van zonnepaneelgebruikers en is beschikbaar in verschillende modellen zoals de Hyundai Ioniq 5 en Kia Niro EV.
      • V2V (Vehicle-to-Vehicle): Met deze functie kun je energie leveren aan een EV die zonder stroom staat. Dit toont de onderlinge hulp die mogelijk is binnen de gemeenschap van EV-eigenaren.
      • V2G (Vehicle-to-Grid): Met vehicle to grid kan jouw auto energie terugleveren aan het energienet. 

      Elke toepassing van bi-directioneel opladen draagt bij aan het creëren van een flexibeler en duurzamer energiesysteem, waarbij jouw EV centraal staat in het beheren van energiebehoeften thuis en onderweg.

      Nadelen van Bidirectioneel opladen

      Hoewel bi-directioneel opladen tal van voordelen biedt, zijn er ook enkele nadelen en uitdagingen die overwogen moeten worden:

      Onzekerheid over financiële voordelen:

      • De toekomst van bi-directioneel opladen is nog onzeker, vooral als het gaat om de financiële besparingen of inkomsten die het kan opleveren. Dit kan potentiële gebruikers afschrikken die op zoek zijn naar duidelijke economische voordelen.

      Energieverlies

      Verkeerde (goedkopere) laadkabels kunnen energieverlies opleveren. Gebruik daarom een sterke en degelijke type 2 laadkabel van Voldt!

      Impact op de levensduur van de batterij:

      • Voor een brede acceptatie van bi-directioneel opladen moet het systeem zo worden geconfigureerd dat het de levensduur van de EV-batterij niet in gevaar brengt. Onderzoek naar de impact van bi-directioneel opladen op de levensduur van de batterij is nog gaande, met zowel potentiële voordelen als nadelen.
      • Het gebruik van een elektrische auto als thuisbatterij kan besparingen opleveren op een apart batterijsysteem voor thuis, maar kan ook leiden tot een snellere degradatie van de batterij.

      Vereisten en kosten:

      • Niet alle EV's ondersteunen bi-directioneel opladen, en bi-directionele laders zijn duurder dan gewone laders vanwege hun geavanceerde elektronica.
      • Specifieke modellen zoals de Kia EV9 zijn volledig compatibel met Vehicle-to-Everything (V2X) opladen, terwijl andere modellen zoals de Nissan LEAF aangepast kunnen worden voor dit doel, maar dit vereist een speciale, kostbare wallbox.
      • Voor het gebruik van een elektrische auto om externe apparaten van stroom te voorzien (V2L), is typisch een speciale adapter nodig.

      Deze nadelen benadrukken de noodzaak voor verdere ontwikkeling en onderzoek naar bi-directioneel opladen om het toegankelijker en economisch aantrekkelijker te maken voor een breder publiek.

      Geschikte Voertuigen en Laadpalen

      Om optimaal gebruik te maken van bi-directioneel opladen, is het essentieel om te beschikken over een compatibel voertuig en laadpaal. Hieronder vind je een overzicht van geschikte voertuigen (mei 2024) en laadpalen die deze innovatieve technologie ondersteunen:

      Geschikte Voertuigen:

      Om gebruik te maken van bidirectioneel opladen, is naast een compatibel voertuig ook een speciale bidirectionele wallbox vereist, evenals een privé oprit zodat je laadpaal/wallbox aangesloten kan worden op het energienet van je eigen huis en eventueel een huis-energiemanagementsysteem en een auto-app.

      Toekomstperspectieven en Ontwikkelingen

      Kijkend naar de toekomst van bi-directioneel opladen, belooft de groeiende markt, gedreven door de toenemende acceptatie van elektrische voertuigen (EV's) en de behoefte aan flexibele, duurzame energiesystemen, een revolutie in hoe we energie consumeren en produceren. De verwachting is dat:

      • Marktgroei: De markt voor bi-directioneel opladen zal significant groeien, wat kansen biedt voor innovatie en ontwikkeling in duurzame energieoplossingen.
      • Levensduur van de batterij: Bi-directioneel opladen kan potentieel de levensduur van de EV-batterij verlengen door de batterij vaker te gebruiken binnen een bepaalde bandbreedte, waardoor de capaciteitsverlies beperkt blijft.

      Daarnaast bieden dynamische energiecontracten EV-eigenaren de mogelijkheid om geld te besparen op hun energierekeningen door hun voertuigen op te laden wanneer de elektriciteitsprijzen laag zijn. Dit verlaagt niet alleen de operationele kosten voor de eigenaar, maar draagt ook bij aan een efficiënter energienetwerk. Het uiteindelijke doel is een stad te voorzien van goedkope, groene energie met behulp van 10.000 auto's, waardoor EV's omgetoverd worden tot thuisbatterijen en een cruciale rol spelen in ons toekomstige energielandschap.

      Door de veelzijdigheid en het revolutionaire potentieel, toont bidirectioneel opladen hoe elektrische voertuigen meer kunnen zijn dan alleen middelen voor transport. Ze worden sleutelcomponenten in een duurzamer energiesysteem, met capaciteiten die verder gaan dan de oorspronkelijke functie. Door het vermogen om energie terug te leveren aan het net, dekken ze niet enkel de behoefte aan mobiliteit, maar faciliteren ze ook een flexibeler en efficiënter gebruik van hernieuwbare energie en dragen ze bij aan financiële besparingen voor de eigenaren.

      Bekijk onze producten

      • Electric car charging in Italy

        Elektrische auto's opladen in Italië

        Als een van de grote autolanden maakt Italië deel uit van de voortdurende EV-revolutie. Dit betekent dat alle Italiaanse autobedrijven batterijaangedreven en elektrische modellen voorbereiden en dat de overheid helpt...

        Elektrische auto's opladen in Italië

        Als een van de grote autolanden maakt Italië deel uit van de voortdurende EV-revolutie. Dit betekent dat alle Italiaanse autobedrijven batterijaangedreven en elektrische modellen voorbereiden en dat de overheid helpt...

      • Ferrari's e-building: Italian giants going electric

        Ferrari's e-gebouw: Italiaanse gigant gaat elek...

        Als je door het steeds veranderende landschap van uitmuntende auto's navigeert, markeert Ferrari's nieuwe duik in het elektrische rijk met hun innovatieve e-bouw een cruciaal moment in de industrie. Deze...

        Ferrari's e-gebouw: Italiaanse gigant gaat elek...

        Als je door het steeds veranderende landschap van uitmuntende auto's navigeert, markeert Ferrari's nieuwe duik in het elektrische rijk met hun innovatieve e-bouw een cruciaal moment in de industrie. Deze...

      • Impact of cold temperatures on charge times and battery performance

        Invloed van koude temperaturen op oplaadtijden ...

        De EV-revolutie heeft heel wat veranderingen teweeggebracht in de manier waarop we werken, opladen en de rijdynamiek begrijpen. Zoals met elke nieuwe technologie moet er een periode zijn om je...

        Invloed van koude temperaturen op oplaadtijden ...

        De EV-revolutie heeft heel wat veranderingen teweeggebracht in de manier waarop we werken, opladen en de rijdynamiek begrijpen. Zoals met elke nieuwe technologie moet er een periode zijn om je...

      • Is my EV suitable for charging from a normal outlet?

        Is mijn EV geschikt om op te laden via een norm...

        Heb je je ooit afgevraagd of het mogelijk is om je elektrische auto op te laden via een normaal stopcontact? Het antwoord is ja. Maar er zijn enkele kanttekeningen en...

        Is mijn EV geschikt om op te laden via een norm...

        Heb je je ooit afgevraagd of het mogelijk is om je elektrische auto op te laden via een normaal stopcontact? Het antwoord is ja. Maar er zijn enkele kanttekeningen en...

      1 van 4

      Wil je meer weten over hoe onze oplaadkabels je kunnen helpen met bidirectioneel opladen?