Elektrische auto's winnen snel aan populariteit, aangezien steeds meer mensen overstappen op milieuvriendelijke vervoersopties. Een belangrijk aspect van het bezitten van een elektrische auto is het begrijpen van de oplaadcapaciteit. Het is belangrijk een laadkabel te kiezen waarmee u uw auto zo efficiënt en snel mogelijk kunt opladen. Het snappen van de laadcapaciteit van je EV is daarbij belangrijk.
De laadcapaciteit van elektrische auto's
De standaard AC (wisseltroom) laadcapaciteit van een elektrische auto verwijst naar het vermogen waarmee de accu van de auto kan worden opgeladen. Dit wordt uitgedrukt in kilowatts (kW) en varieert afhankelijk van het model en de fabrikant van de auto. Het is belangrijk om te begrijpen dat niet alle elektrische auto's dezelfde laadcapaciteit hebben. Sommige kunnen sneller worden opgeladen dan andere. Dit is uiteraard buiten het CCS2 snelladen dat gebruik maakt van DC (gelijkstroom).
Elektrische auto’s en plugin hybrides worden typisch uitgerust met een laadcapaciteit van:
- 3,7 kW - De meeste plugin hybrides; zoals de Mitsubishi Outlander.
- 7,4 kW - Kleinere en oudere EV, zoals de Opel Ampera of juist grotere PHEV zoals een Range Rover
- 11 kW - De meeste EV, zoals; Tesla Model 3, KIA EV6, Kia Niro, Skoda Enyaq
- 22 kW - Enkele EV, zoals de Renault Zoe, Smart #3 en Lucid Air
Er zijn ook enkele EV met een laadcapaciteit van 6,6 kW. Deze vallen eigenlijk in dezelfde categorie als de 7,4 kW modellen.
Om de laadcapaciteit van uw elektrische auto te bepalen, kunt u kijken naar de specificaties van de auto of de handleiding raadplegen. Het is ook mogelijk om contact op te nemen met de autofabrikant of een erkende dealer voor meer informatie. Door de laadcapaciteit van uw auto te kennen, kunt u een laadkabel kiezen die het meest geschikt is voor uw behoeften.
Fases en Ampères
De maximale laadcapaciteit van een laadkabel hangt af van de stroomsterkte (het het maximum aantal ampères) wat de kabel aankan en het aantal fasen waarmee er opgeladen kan worden.
Type 2 laadkabels voor elektrische auto’s zijn typisch geschikt voor maximaal 16 Ampère of 32 Ampère. Daarnaast zijn laadkabels geschikt voor 1 fase of 3 fase opladen. De type 1 laadkabel (voor oudere modellen) is alleen geschikt voor 1 fase opladen. De laadkabel type 2 is ook geschikt voor 3 fase opladen door de 2 extra polen. Dit geeft 4 mogelijke combinaties:
- 3,7 kW = 1 fase opladen tot 16 Ampère
- 7,4 kW = 1 fase opladen tot 32 Ampère
- 11 kW = 3 fase opladen tot 16 Ampère (3* 3,7kW)
- 22 kW = 3 fase opladen tot 32 Ampère (3* 7,4kW)
Dit wil dus niet zeggen dat je voor een 11 kW auto ook per se een 11 kW laadkabel nodig hebt. Een 22 kW laadkabel is ook prima in staat om op te laden met 11 kW.
Hou wel ook altijd rekening met het aantal Ampères. Een 7,4 kW auto opladen met een 11kW laadkabel zal je maar een vermogen geven van 3,7 kW vanwege het aantal Ampères.