Heb je je ooit afgevraagd of het mogelijk is om je elektrische auto op te laden via een normaal stopcontact? Met de groeiende populariteit van elektrische voertuigen (EV's) is dit een vraag die veel mensen bezighoudt. Het antwoord is misschien verrassend, maar ja, in veel gevallen is het inderdaad mogelijk om je EV thuis op te laden zonder laadpaal, simpelweg door gebruik te maken van een standaard stopcontact. Laten we eens kijken naar de basisprincipes van het opladen van je auto via een stopcontact.
Het opladen van je EV via een normaal stopcontact
Je hebt twee opties als je thuis je elektrische auto wilt opladen: een eigen laadpaal of via het stopcontact. Hoewel opladen via het stopcontact vaak als een noodoplossing wordt gezien, kan het in sommige situaties prima voldoen. Je hebt echter wel een speciale EV laadkabel naar 230V huishoudelijk stopcontact nodig. De meeste EV en PHEV worden overigens uitgerust met een dergelijke laadkabel.
Stopcontact versus laadpaal
Als je dagelijks 12 uur oplaadt met 2,3 kW, kun je via het stopcontact 27,6 kWh laden. Met een gemiddelde elektrische auto is dat genoeg voor zo'n 125 tot 150 kilometer. Kanttekening is dat de meeste automerken hun EV en PHEV uitrusten met een mobiele laadkabel naar 230V stopcontact die maximaal oplaadt tot 2,3kW. Bij Voldt vind je echter ook mobiele laadkabels die naar 230V stopcontact die kunnen opladen tot 3,7kW. Met een dergelijk laadvermogen kun je in 12 uur al snel 44,7kWh opladen. Wat neerkomt op zo’n 230 kilometer.
Als dit voldoende is voor jouw autogebruik, kun je overwegen om in plaats van een laadpaal een buitenstopcontact op een aparte groep te (laten) installeren en een goede 230v-lader aan te schaffen. Dit is aanzienlijk goedkoper dan het laten plaatsen van een laadpaal.
Een laadpaal kost al snel tussen de € 1000 en € 2500, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden. Het is een forse investering, maar eenmaal geïnstalleerd kun je laadsnelheden tot 11 kW of zelfs hoger halen.
Aparte groep en geschikte laadkabels
Let op: hang je elektrische auto niet zomaar aan het eerste de beste stopcontact, zeker niet wanneer er ook andere stroomverbruikers op dezelfde groep zijn aangesloten! Gebruik in de meterkast een aparte en goed afgezekerde groep (volgens de NEN1010-norm) om je auto te laden. Zorg er in ieder geval voor dat je na het aansluiten van de auto op het stopcontact geen andere grote stroomverbruikers (zoals een wasmachine) aanzet, de stoppen vliegen er uit.
Gebruik bij het laden via een stopcontact een geschikte laadkabel met laadbeveiliger, ook wel een mode 2-lader genoemd. Deze communiceert met de auto en is voorzien van beveiliging tegen overspanning, onderspanning, lekstroom en oververhitting.
Veel elektrische auto's worden geleverd met een 230V-laadkabel met een maximale laadstroom van 10A, wat een laadvermogen van 2,3 kW oplevert. Er zijn ook 230v-laadkabels waarbij je de maximale laadstroom kunt instellen tussen 10 en 16A, om zo het laadvermogen aan te passen en op te laden tot 3,7 kW.
Veiligheid en kosten
Haal de oplader uit het stopcontact als je klaar bent met laden, om sluipverbruik en oververhitting te voorkomen. Gebruik nooit verlengsnoeren!
Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat laden via het stopcontact tot wel dertig procent hogere laadkosten kan leiden. Met een dynamisch energiecontract kun je laadsessies afstemmen op de laagste uurtarieven om te besparen.
Voor- en nadelen van opladen via een normaal stopcontact
Het opladen van je elektrische auto via een normaal stopcontact heeft zowel voor- als nadelen. Laten we eens kijken naar de belangrijkste punten om rekening mee te houden.
Kosten van thuis laden
Een groot voordeel van opladen via een stopcontact is dat je geen extra kosten hebt voor de aanschaf van een laadpaal of laadpas. Je gebruikt simpelweg de standaard meegeleverde laadkabel. Echter, door de langere laadtijd en het hogere stroomverlies kan opladen via het stopcontact uiteindelijk duurder uitvallen dan bij een laadpaal. Met de huidige hoge stroomtarieven betaal je al snel €0,65 per kWh of meer, terwijl openbare laadpalen zelfs lagere tarieven kunnen hanteren.
Tijd en efficiëntie
Opladen via een stopcontact gaat een stuk langzamer dan bij een laadpaal. Met een normaal stopcontact kun je maximaal 3,7 kW laden, terwijl een laadpaal snelheden tot 11 kW of zelfs hoger haalt. Om 100 kilometer te rijden moet je minimaal 5 tot 8 uur laden via het stopcontact, terwijl dit bij een laadpaal binnen 2 uur kan. Bovendien leidt het langzame laden tot meer stroomverlies, tot wel 30% meer dan bij een moderne laadpaal. Dit is uiteraard wel afhankelijk van de kwaliteit van je laadkabel!
Laadverlies en stromingsproblemen
Hoe langzamer je laadt, hoe meer stroom er verloren gaat aan andere zaken dan actieradius. Dit komt door:
- Bekabeling: Vooral oudere bekabeling zorgt voor veel stroomverlies, tot 4%. Schaf dus een Mobiele laadkabel van hoge kwaliteit aan.
- Systemen in de auto: Tijdens het laden kunnen verschillende controle-eenheden actief zijn die stroom verbruiken.
- Temperatuur: Afhankelijk van merk, model en temperatuur kan koeling of verwarming van de batterij actief zijn tijdens het laden.
Om veilig op te laden via het stopcontact is het aan te raden dit via een aparte gezekerde groep te doen om overbelasting te voorkomen. Wij raden af om een verlengsnoer te gebruiken. Heb je toch meer lengte nodig? Bij Voldt vind je mobiele laders tot wel 15 meter! Is dat alsnog niet voldoende? Neem dan contact met ons op!
Als je toch een verlengsnoer wilt gebruiken, gebruik er dan eentje van de hoogste kwaliteit met een hoge stof- en waterdichtheid en goede isolatie.